In het snelheidsparadijs!

In het snelheidsparadijs!

In de achtste manche op de kalender staat de Citroën Total Abu Dhabi WRT voor een van de meest beruchte en veeleisende proeven van het seizoen. Aan het stuur van een nog meer geperfectioneerde C3 WRC doet de Franse ploeg een beroep op Craig Breen – Scott Martin, Mads Ostberg – Torstein Eriksen en Khalid Al Qassimi – Chris Patterson.

EEN GEPERFECTIONEERDE C3 WRC

Een met zijn wagen. In Finland is het meer dan elders noodzakelijk om zich volledig in de strijd te kunnen gooien in dichte bossen op speciale parcours, die tot de snelste van het seizoen tellen. Na vier overwinningen (2008, 2011, 2012 et 2016) in het land van de 1000 meren, heeft de Citroën Total Abu Dhabi WRT al getoond dat hij aangepaste instellingen kan kiezen op dit atypische terrein. Voor een keer primeert de zoektocht naar precisie net iets meer boven die naar grip. Met de introductie van een nieuwe geometrie van de voortrein, die al getest is tijdens de recente rally van Estland die Craig Breen reed als voorbereiding, hebben de Roden in elk geval het evenwicht van de C3 WRC nog verder verfijnd. De Franse wagen zal nog eens toevertrouwd worden aan Craig Breen en Mads Ostberg voor een van hun favoriete manches van het jaar. De Ier en de Noor hebben extreem veel ervaring met deze chronoritten. Ze hebben elk respectievelijk acht en twaalf keer deelgenomen en werden beide al eens derde. Terwijl zij hun voordeel zoveel mogelijk te baat willen nemen, zal de aanpak van Khalid Al Qassimi verschillen. Hij is terug na een eerste beurt in Argentinië: op een rally die hij ook goed kent, maar toch altijd een grote uitdaging vormt, is het enige doel van de piloot uit de Emiraten om geleidelijk aan zijn gevoel terug te vinden en de eindmeet te halen.

SPECIALE NIEUWIGHEDEN

Met de gehaalde snelheden in deze ES is kennis van het parcours zeer belangrijk om juist om te gaan met de ontelbare oneffenheden in verschillende moeilijkheidsgraden. Zij hebben de naam van deze rally gemaakt. Bovendien is meer dan twintig procent van het parcours dit jaar nieuw: naast de shakedown van Vesala zijn sommige ES zoals Ässämäki (4/9) of Äänekoski (5/10) vrijdag volledig nieuw, net zoals Laukaa (20/22) zondag, terwijl anderen enkel op bepaalde stukken verschillen. Dat zal de ploegen voor een enorme evenwichtsuitdaging stellen, vooral in de eerste passages waar ze in de praktijk omzetten wat ze tijdens de verkenning aan lagere snelheid gemerkt hebben. Dit onmisbare zomerevenement, gekend voor zijn steeds minieme marges, belooft weer voor spektakel te zorgen!