Autogids getest C5 Aircross

Autogids getest C5 Aircross

«Om je sereen te verplaatsen werpt deze Citroën zich op als de nieuwe referentie. Bravo CITROËN »

In zijn recente strategie zet Citroën duidelijk de koers opnieuw naar comfort en een onconventioneel design, twee van zijn historische argumenten die het merk soms wist te vergeten. Dat ligt in het verleden, en vandaag profileert de C5 Aircross zich als een ‘gestileerd’ alternatief in de stoere wereld van de SUV’s. Hij brengt een heel eigen inspiratielijn en vooral comfort als marketingelement naar voren. SUV en comfort lijken in elk geval beter samen te gaan dan SUV en sport, deze twee concepten lijken met elkaar in tegenspraak. Maar er is geen sprake van hydropneumatische ophanging zoals vroeger, die is te gecompliceerd en dus te duur.

De C5 Aircross maakt gebruik van hydraulische stops voor de schokdempers, een veel eenvoudigere technologie, maar een die net zo goed werkt. In de praktijk lijkt de SUV van Citroën te surfen op de oneffenheden op de weg, zonder ooit slachtoffer te zijn van schokken en hij absorbeert alle vervormingen alsof er niets gebeurt. Natuurlijk zullen de ‘sportievelingen’ hem van duik- en rolbewegingen beschuldigen, ook in de bochten. Maar is dit echt een probleem in dit soort auto, bedoeld voor… ontspannen, vloeiend en rustig rijden?

Hoe hij rijdt

Zo toont de C5 Aircross een – veilig – weggedrag dat volledig in overeenstemming is met de beweerde doelstelling, met de nadruk op comfort. Zelfs met de kleine instapdriecilinder ‘PureTech’ op benzine van 130 pk, die de 1480 kg van de machine in gang moet brengen via een handgeschakelde zesversnellingsbak. De kleine motor toont zich ongelooflijk gewillig voor zijn cilinderinhoud en vooral discreet bij lage of gemiddelde belasting. Het karakteristieke geluid van zijn architectuur laat zich enkel horen met het gaspedaal gevloerd, wat meestal nutteloos is. De versnellingsbak met langere verhoudingen draagt bij aan zijn stilte op constante snelheden op de snelweg, maar hij helpt niet echt bij hernemingen. Er moet dus met de pook gespeeld worden om te hernemen, wat nooit een straf is, dankzij de zachte en precieze besturing van de koppeling, hoewel hij slachtoffer is van een lange worp van de pook.

Ons verdict

Met de onvergelijkbaar zachte Advanced Comfort-zetels, de ophanging met progressieve stops en de zowel discrete als gewillige kleine driecilinder, bekrimpt de instapversie van de C5 Aircross niet op de basiskwaliteiten van het model, die het comfort heeft van de meest aangeklede versies. En een gemiddeld testverbruik van 8,3 l/100 km komt helemaal overeen met dit type voertuig dat flexibel en leefbaar is, met een koffervolume van minstens 580 l. Kers op de taart: de prijzen lijken behoorlijk scherp. De instapversie Start heeft standaard al manuele airco, de magische dempers, cruisecontrole, drie individuele en neerklapbare achterzetels, de Connect-radio met aux- en 12V-aansluiting, een gekoeld centraal opbergvak, etc. Kortom, we vinden hem geweldig. Een minpuntje: de motor kan niet gekoppeld worden