Citroën: een nieuwe merkidentiteit en een nieuw logo om een modern, energiek en opwindend tijdperk in te luiden

 Citroën: een nieuwe merkidentiteit en een nieuw logo om een modern, energiek en opwindend tijdperk in te luiden

Citroën onthult een nieuwe merkidentiteit en een nieuw logo, het begin van een nieuw, modern en opwindend tijdperk voor het merk dat 103 jaar geleden werd geboren. Met deze nieuwe identiteit illustreert Citroën zijn ojectief om zijn missie naar betaalbare elektrische mobiliteit te versnellen en de waarden van toegankelijkheid, durf en het welzijn van de klant, die centraal staan in zijn genen, verder uit te breiden.

Het nieuwe logo is een herinterpretatie van het oorspronkelijke logo, ooit aangenomen door oprichter André Citroën en geïnspireerd op het succes van zijn eerste metaalbewerkingsbedrijf, dat tandwielsystemen in de vorm van chevrons produceerde. De bekende en technische verwijzing naar de "twee chevrons" vormt sindsdien de kern van de identiteit van Citroën.

Het elegante nieuwe embleem, dat de overgang en de evolutie van het merk naar een nieuw tijdperk markeert, wordt eind september gepresenteerd op een conceptwagen die een waar manifest voor het merk vormt. Vanaf medio 2023 zal het geleidelijk worden ingevoerd op toekomstige productievoertuigen en concepten van Citroën. Het prominente en benadrukte verticale ovaal leidt tot een nieuwe richting in de designtaal. Meer zichtbaar wordt het een onmiddellijk herkenbaar signatuurelement van alle Citroën-modellen.

Het nieuwe logo maakt deel uit van een nieuwe merkidentiteit die wordt toegepast op alle fysieke en digitale media en gaat gepaard met een veelbelovende nieuwe merkhandtekening "Nothing moves us like Citroën".

NIEUW MAAR VERTROUWD LOGO


Het centrale element van de nieuwe merkidentiteit is de evolutie van het wereldberoemde 'twee chevrons'-symbool van Citroën. Dit is het tiende grote herontwerp van het Citroën-logo sinds de oprichting van het bedrijf in 1919, met grotere, prominentere chevrons, contrasterend en omgeven door een zachter verticaal ovaal kader.

Dit meer prominente verticale ovale logo was een beslissend keerpunt en zou leiden tot een nieuwe richting in de designtaal van het product, waarbij de prominente badge een onmiddellijk herkenbaar kenmerkend element van alle Citroën-modellen zou worden. Bovendien is het op alle communicatiemedia en in de fysieke contactpunten van het merk moderner, grafischer en aangepast aan de nieuwe digitale communicatiemedia.



Alexandre Revert, Global Brand Designer, zegt: "Toen we onze toekomstige richting wilden verduidelijken, leek het logisch om grafisch terug te keren naar het eerste André Citroën-logo, dat de authentieke belofte van betaalbare en innovatieve mobiliteit voor iedereen vertegenwoordigde. De geleidelijke overgang naar een meer prominente en zichtbare merkhandtekening is een belangrijke, zij het subtiele, evolutie, waarbij de precisie van de technische en functionele chevrons in contrast staat met de warmte en bijna menselijke zachtheid van het ovaal dat ze omhult."

EEN AMBITIEUZE MERKSIGNATUUR

De evolutie van het logo en de visuele identiteit van Citroën, in combinatie met de slogan "Nothing moves us like Citroën", onderstreept de aanstaande revolutie in de benadering van toegankelijke mobiliteitsoplossingen van het merk en zijn engagement voor verantwoorde, serene en duurzame diensten.

Het eerste fysieke bewijs van deze identiteitsevolutie zal te zien zijn in een elektrische gezinswagen, die de nieuwe identiteit zal dragen en eind september door Citroën zal worden onthuld.

Laurent Barria, directeur Marketing en Communicatie van Citroën, zegt: "Door de band met onze roots te herstellen en onze identiteit op een moderne manier te herinterpreteren, geven we een duidelijke boodschap af: trouw blijven aan de geest van Citroën en tegelijk de status quo opschudden. Gedreven door onze missie om gedurfde oplossingen te creëren die elektrische mobiliteit toegankelijker maken, blijven we anders kijken en zijn we vastbesloten om aan onze klanten en onszelf te bewijzen dat niets en niemand ons vervoert zoals Citroën. Met deze nieuwe identiteit breiden we het gevoel van welzijn in de auto uit naar de buitenkant, gedurende de hele reis die klanten met ons maken."

De nieuwe merkhandtekening - "Nothing moves us like Citroën" - zal geleidelijk worden gebruikt voor alle communicatie en evenementen van Citroën.